14 Apr 2017

8 Tips Penjagaan Gigi Yang Anda Wajib Tahu

8 Tips Penjagaan Gigi Yang Anda Wajib Tahu
Tips penjagaan gigi.
1. Gosok gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari

Yang wajib mesti lah pagi selepas bangun tidur dan malam sebelum tidur. Kalau kat tempat kerja, atau diluar boleh berkumur sahaja selepas makan. Atau kalau bawa berus gigi waktu keluar, boleh lah gosok gigi sekali. Ada yang lagi bagus, gosok gigi setiap kali sebelum solat.

2. Gosok gigi dengan cara yang betul

Ha, yang ni penting. Gosok gigi 10 kali sehari pun kalau cara salah memang plak/tahi gigi tak hilang. Kalau salah gosok pun nanti gigi boleh haus dan menyebabkan gigi sensitif. 

3. Menukar berus gigi setiap 3 bulan

Berus gigi mesti lah ditukar setiap 3 bulan. Jangan lah tunggu berus kembang bak bunga mekar pagi baru nak tukar. Tak efektif lah gosok gigi kalau berus dah kembang. Kalau selepas 3 bulan berus tak kembang pun seeloknya ditukar. Sebab dalam tempoh 3 bulan, berus gigi kita dah mengalami sedikit perubahan dek keganasan ditenyeh untuk gosok gigi.

4. Gunakan flos setiap kali gosok gigi

Ada lagi ke yang tak kenal flos? Flos ni bahasa senang dia benang gigi. Kenapa kena pakai flos, boleh tak pakai benang jahit baju? TAK SAMA. Flos ni dah di saluti, di liputi dengan lilin untuk memudahkan kita selit flos masuk di celah gigi tanpa menggunakan tekanan yang banyak. 

"Tak mau lah pakai flos. Bila guna je gusi saya berdarah." 

Flos tak akan menyebabkan gusi korang berdarah. Gusi yang berdarah cuma gusi yang tak sihat. Gusi yang sihat tak akan berdarah kalau pakai flos dan gosok gigi. 

5. Menggunakan ubat gigi berflorida

Isu ubat gigi berflorida ni malas nak kupas, malas nak komen. Nak senang faham. Ubat gigi berflorida perlu untuk membantu menghantikan proses karies gigi.

6. Menggunakan ubat kumur dengan cara yang betul

Ada banyak jenama ubat kumur di pasaran. Ada yang mengandungi beberapa peratus alkohol, dan ada yang tidak mengandungi alkohol. Terpulang pada masing-masing nak guna yang mana.

Cara penggunaannya adalah selepas gosok gigi dan flos supaya penyerapan lebih optimum. Kalau korang tengok pada dalam penutup botol ubat kumur, biasanya ada satu garis harus. Garis tu adalah penanda berapa banyak yang korang perlu guna. Yang penting jangan campur dengan air dan jangan berkumur dengan air selepas menggunakan ubat kumur. 

7. Membuat pemeriksaan pergigian sekurang-kurangnya 2 kali setahun.

2 kali setahun bermaksud setiap 6 bulan. Pemeriksaan berkala penting untuk mengesan masalah gigi dan mulut dengan lebih awal.

8. Kurangkan makanan yang mengandungi gula

Ha, ni takkan lah tak tahu kan? Kalau nak makan gula-gula, makanan ringan, coklat dan sebagainya, cuba makan pada waktu makan. Makan pagi, tengahari atau malam. Supaya waktu gigi kita terdedah kepada asid dapat dikurangkan.



2 comments:

  1. thanks tips ni..alahai...dah tua ni,gigi banyak dah rosak..hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign