27 May 2017

Cara Minum Air 8 gelas Sehari Di Bulan Ramadhan

Cara Minum Air 8 gelas Sehari Di Bulan Ramadhan || Bulan puasa biasanya farah ada masalah yang sama. Badan tak cukup air. Hehe. Sebenarnya waktu tak puasa pun farah biasanya bukan jenis yang minum air banyak. Kena pegang botol air, usung pi sana sini baru lah farah minum. Tapi masa kerja takkan nak usung botol air masuk surgeri? Mana boleh. Macam mana nak minum air 8 gelas sehari ni?

Biasanya bila tak sihat, pi jumpa doktor dan doktor ambil darah kalau nak confirmkan penyakit. Mesti benda sama farah kena tegur dengan doktor.

"Badan awak tak cukup air ni."

Haha. Tiap kali cek darah kena tegur. Masa mengandung medina dulu pernah juga kena masuk air. Padahal farah tak ada muntah dan alahan pun. Semua sebab tak minum air.

Bila badan tak cukup air, boleh nampak tanda-tanda dia. Kulit muka kering, menggelupas. Bibir pun sama menggelupas. Kalau teruk sangat, kulit jari yang tepi kuku pun jadi kering.

Kadang-kadang mengadu kat hubby, cakap kulit kering. Pastu mesti hubby cakap, farah tak minum air. Padahal dia pun sama je. Bukan minum air cukup, perasan je minum cukup. Haha.

Ni dah tua ni kena insaf lah. Kena latih badan minum air.

Cakap senang, nak buat tu yang susah kan?

Bulan puasa lagi lah susah nak nak cukupkan minum air. Kalau korang, bulan puasa ni minum air macam mana nak bagi cukup?


Cukup tu maksudnya cukup 8 gelas sehari. Nak lagi bagus 2 liter sehari. Tapi puasa susah sikit nak sampai 2 liter.

Untuk newbie macam farah ni, kita minum 8 gelas dulu sehari hehe. Meh nak kongsi cara bila nak minum air 8 gelas sehari.

CARA MINUM AIR 8 GELAS SEHARI DI BULAN RAMADHAN

Cara Minum Air 8 gelas Sehari Di Bulan Ramadhan
Minum air 8 gelas sehari

1. 1 gelas selepas bangun sahur
2. 1 gelas selepas sahur
3. 1 gelas selepas azan mahrib
4. 1 gelas selepas solat maghrib
5. 1 gelas selepas berbuka
6. 1 gelas selepas solat isyak
7. 1 gelas selepas solat terawih
8. 1 gelas sebelum tidur

Jeng jeng jeng!

Cukuplah 8 gelas sehari hehe. Kalau solat kat masjid, bawak lah air siap2 barulah senang nak cukupkan jumlah air yang kita minum.

Sekian saja tips minum air 8 gelas sehari semasa bulan ramadhan dari farah. Semoga bermanfaat.

2 comments:

  1. Saya paling tak suka minum air. Minum bila rasa betul2 haus je haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha geng la kita. Bab minum air ni malas sungguh. Sebab malas pi toilet.

      Delete

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign