2 May 2017

Testing The Cookbook || Resepi Tomyam Ayam


Tomyam Ayam || Bila waktu cuaca sejuk, hari hujan, mesti farah teringin nak makan sup panas-panas. Tak kisah lah sup apa, asalkan sup panas. Ratah macam tu je sedap juga. Tak ada nasi pun ok. Maka terhasil lah tomyam ayam ni hehe.
Baru-baru rasa nak makan tomyam ayam. Kalau nak beli kat kedai, tak semua kedai buat tomyam sedap. Selalu dapat kuah cair, pastu tak ada isi pun. Yang banyak bawang hiris je.

Jadi farah ingat buat sendiri je tomyam. Kononnya bila buat sendiri lagi sedap haha. Tapi bila sendiri yang masak, isi banyak la boleh letak.  Kebetulan pula isi ayam ada banyak di rumah.

Jom kita tengok resepi Tomyam Ayam.

RESEPI TOMYAM AYAM
Resepi asal
Bahan-bahan A:
500gm ayam - dipotong kecil
1 batang lobak merah
1 labu bawang besar -dihiris
2 batang serai - diketuk
8 biji cili api - diketuk
1 inci lengkuas - diketuk
1 ulas bawang putih - diketuk
1 sudu makan pes tomyam
1 batang daun saderi di potong kecil
3 helai daun limau purut dikoyak
Air dan garam secukup rasa

Bahan-bahan B:
100 gm bunga kubis
2 biji tomato - dipotong 4
2 biji limau nipis - diambil airnya
1 pokok daun ketumbar - dipotong pendek

Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan A ke dalam periuk dan masak sehingga lembut.
2. Masukkan bunga kobis dan tomato. Biarkan mendidih dan tutup api.
3. Masukkan air limau nipis dan daun ketumbar.
4. Sedia di hidangkan.

Komen farah
Sedap! Gerenti. Resepi senang je. Tapi rasa tomyam dia ada. Tak de lah tawar.

Tomyam ayam farah nampak lebih kurang dengan gambar dalam buku. Kira lulus lah hihi.

Resepi asal tak letak udang. Tapi farah letak sebab nak habiskan udang dalam peti.

Jom buat Tomyam Ayam!


Selamat Mencuba!




2 comments:

  1. rajin betul farah masak.. leh cuba nnti ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde lah rajin sangat lea hehe

      Delete

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign