16 Jun 2017

Akhirnya Tumpas Dengan Godaan

Sebelum mula bulan ramadhan, farah pasang niat, pasang azam tak mau pi. Memang kuatkan hati nak istiqamah. Tahun sebelum ini memang tak pernah tak pi. 

Tapi.

Semalam kalah jugak. Pi jugak bazaar ramadhan hehe. Sebab apa pi? 

Semalam klinik kesihatan ada kacau bubur lambuk. Depa tapau siap-siap untuk staf pergigian sekali. Farah pun dapat juga lah. Dah dapat bubur lambuk, terus rasa malas nak masak hehe.

Farah bagitau hubby yang farah tak masak sebab dapat bubur lambuk. Lepas tu hubby kata nak pi bazaar lah kalau tak masak, sebab nak beli lauk. Bubur lambuk kan takde lauk. 

Agak dah sebenarnya. Hubby tak suka sangat bubur lambuk. Rasanya tak pernah lagi dia makan. 

Farah pun bukan lah nak kata suka gila. Tapi dah lama tak makan. Lagipun, lain negeri, mesti lain cara masak bubur kan?

Farah tengok bubur yang farah dapat tu, rupanya macam bubur asyura kedah. Bau pun macam bubur asyura. Farah suka bubur asyura kedah. Sedap. Tapi bubur ini pekat sikit dengan selera farah. 

Jadi balik rumah tu, farah masak balik untuk cairkan sedikit bubur farah. 

Sedap! Sebab rasa macam asyura haha. Takde lah 100% macam asyura, tapi lebih kurang. 

Hubby tak makan langsung bubur lambuk. Makan nasi  putih je dia. 

Oh semalam waktu pi bazaar, farah tengok lengang je kat sana. Farah pi bazaar yang dekat dengan rumah. Bazaar Ramadhan Padang Matsirat. Hubby kata biasanya jalan jem. Nak masuk parking pun lama. Tapi semalam kami pi, ok je, tak payah beratur nak cari parking. Hehe. 
 
Kami pusing kat setiap kedai. Mula-mula usya dulu nak beli apa. Sambil pilih kedai mana nampak sedap, kedai mana murah hehe. Korang pun mesti buat macam ini kan? Hehe.

Lain lah kalau ada kedai yang dah terkenal, yang semua orang tahu sedap atau murah. 
 
Contohnya, di bazaar ramadhan Padang Matsirat ini, ada kedai nasi kandar yang terkenal. Farah pun baru tahu sebab hubby bagitau hehe. Tapi kalau tengok memang kedai ini orang beratur panjang. Mujurlah farah tak teringin nak makan nasi kandar semalam. Kalau tak, beratur sekali kot hehe. 

Apa yang farah beli?

Lepas dah pusing semua. Kami patah balik ke kedai yang kami dah pilih. Beli tak banyak sangat, tapi kalau kira duit, banyak juga habis hehe. 

Ayam goreng KFC RM 10
Nona manis RM 2
Roti john RM 4
Donut RM 2

Semua sekali RM 18. Banyak juga tu bagi farah hehe. Kami pi beli lauk je. Nasi putih masak sendiri kat rumah. Asalnya farah nak beli paru goreng sambal. Waktu duk kat kedai tu, tengok makcik tengah bungkus untuk pelanggan sebelum kami. Farah tengok sikit sangat paru yang dapat untuk RM 3. Terus tak jadi beli. 

Fuhhh, rasa macam tak nak pi dah. Tapi tak tahu lah minggu depan macam mana. Kot-kot minggu terakhir puasa, malas nak masak hehe. 






baca sini:

No comments:

Post a comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign