20 Jun 2017

Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi

Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi || Sebelum ni farah ada kongsi pengalaman berbuka puasa di Hotel Bella Vista Langkawi. Kali ni nak kongsi pula pengalaman kami berbuka di Hotel Seaview Langkawi.

Tahun yang lepas, kami buat majlis berbuka puasa klinik di Hotel Seaview. Waktu tu medina kecik lagi. Farah ingat, makanan waktu tu memang sedap. Kebanyakan yang farah ambil, mesti habis hehe.
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Kali ini farah pi sebab farah teringin nak makan kambing golek. Selepas berbuka di Bella Vista, kempunan pula nak makan kambing golek. Hari tu makan tak puas sebab daging tak masak.  

Lepas tu masa kami berbuka dengan staf klinik hubby, makan nasi arab. Ya Allah sikit sangat nasi dia. Nasi arab kan kuantiti banyak? Farah rasa baru suap 3-4 mulut dah nak habis. Nasi macam sama banyak dengan ayam haha. Sedih wei. Dah la kita suka nasi arab. 

Disebabkan dua kali kecewa, farah ajak hubby berbuka dekat Hotel Seaview sebab tahun sebelumnya kami makan disana puas hati. Terutamanya kambing golek hehe. 

Alang-alang nak pi, farah ajak sekali kak fiza dan kaali  yang kerja satu klinik. Kebetulan pula suami kak fiza sampai sabtu dari Sarawak. Alang-alang berbuka je kat hotel. 

Nak pi makan kat hotel ini lebih baik tempah dulu. Takut orang ramai. Kaali yang tolong tempah. Dia semangat bab-bab makan ini hehe. 

Tapi malangnya hari sabtu tu kaali tak ada sebab terpaksa balik seberang. Ada saudara yang sakit katanya. Jadi nik yang ganti tempat kaali. 

Hari tu farah pi lewat sikit. Kak fiza sampai dulu. Dia cakap tak ada orang pun kat hotel haha. Nak makan kambing seekor pun boleh sangat. 


Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi


Tahun ini susunan buffet tak sama. Lebih kecil kawasannya berbanding tahun lepas. Benda pertama farah pi ambil, kambing lah hehe. Farah ambil 2 piring siap-siap. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Perrgh. 

Puas hati makan kambing golek sini. Kuah blackpepper dia sedap. Bertambah-tambah rasa sedap kambing golek hehe. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Lepas ambil kambing, farah pi kutip-kutip makanan yang lain. Makanan utama kat sini nasi. Nasi putih ada, nasi bukan putih pun ada hehe. Lauk tak sama setiap hari. Hotel dah sediakan jadual lauk yang berbeza. Baru lah tak bosan kan? Kami dah pilih lauk yang kami nak sebelum pi. Kebetulan sabtu tu makanan yang kami suka. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Farah ambil juga char kuey tiaw satu pinggan. Kongsi je dengan hubby. Hubby rasa dulu lepas tu dia kata tak sedap sebab ada rasa kerang. Hubby memang tak suka kerang. Farah tak lah suka sangat, tapi boleh makan juga. Tapi bila farah rasa, terus tak boleh telan. 

Haha. Tak tahu rasa ape. 

Tahun lepas char kuey tiaw sedap gila. Berbeza pula dengan tahun ini ya. Last sekali kami tak makan habis pun char kuey tiaw tu. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Satey pun kurang sikit tahun ini. Hubby makan 3 cucuk je. Ha, 3 cucuk tu sikit tau. Kalau tak, bercucuk-cucuk dia makan. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Mee Kari pun ada. Tapi sayang kuah dia rasa udang kering kuat sangat. Farah tak boleh telan. Makan dua mulut lepas tu tak boleh tahan.

Tomyam sup putih pun ada. Tapi farah tak ambil. Kak fiza kata kurang sikit rasanya. Farah tak tanya pula kurang tang mana hehe. Kak fiza kata dia lebih suka tomyam biasa berbanding tomyam putih. Mungkin sebab tu. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
ABC dia sedap! Kalau belum kenyang, farah pi ambil kali kedua. Mujur waktu tu dah kenyang. Hubby pun ambil juga, farah makan hubby punya sekali hehe.
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Ni hubby punya. 
Lepas siap makan, kami pi solat. Kali ini kami tak nak sambung makan lepas solat. Senang sikit. Solat dan terus balik. 

Dulu surau terletak di tingkat 1. Tapi tahun ini di tingkat 2. Sebenarnya bukan surau. Tapi dewan hehe. 
Buffet Ramadhan Hotel Seaview Langkawi
Yang tak bestnya, tirai penghadang antara lelaki dan perempuan lahai kecik. Kami perempuan ini nak bukak tudung, nak pakai telekung, pastu nak bukak balik telekung, nak pakai tudung. Dah kalau terbuka macam mana nak bukak tudung. 

Last sekali buka dan pakai tudung siap-siap dalam tandas. Dalam surau dah tak perlu buka tudung. 

Tapi dewan solat tahun ini ok sikit dari tahun lepas sebab ada aircond. Tahun lepas dewan solat tak ada aircond. Peluh menitik-nitik. 

Farah rasa tahun depan farah pi lagi Hotel Seaview untuk berbuka hehe.



Baca sini:

3 comments:

  1. πŸŒΈπŸ’“πŸŒΌπŸŒΈπŸ’“πŸŒΌπŸŒΈπŸ’“πŸŒΌ
    Jemput join segmen saya Segmen Sesuci Lebaran 2017 by Hani RahmanTerima kasih...
    πŸŒΈπŸ’“πŸŒΌπŸŒΈπŸ’“πŸŒΌπŸŒΈπŸ’“πŸŒΌ

    ReplyDelete
  2. salam kenalan & follow..

    sedapnyer makanan tu../tp lepas raya ni pas makan rasa bersalah kat badan sendiri..ekekek :p

    ReplyDelete

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign