26 Oct 2017

Resepi Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur

Resepi Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur || Semalam farah ke klinik hubby kerja sebab ada urusan sikit. Asalnya farah plan nak pi sekejap je. Sekali hubby pi tambah kerja, sampai pukul 1 tengahari baru siap. Elok-elok dengan masa nak makan tengahari hehe. 
Resepi Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur
Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur
Alang-alang tu keluar lah makan tengahari dengan hubby. Bukan selalu boleh keluar sama waktu kerja. Jarang-jarang sangat. Hubby bawa farah makan nasi berlauk. Kalau nak cepat, memang hubby suka mai kedai ini. Cepat, makanan pun boleh tahan. Kena dengan tekak farah yang selera ke-kelantanan ini hihi. 
Resepi Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur
Sayur mesti ada hehe.
Hubby kata orang yang masak tu orang kelantan. Ntah betul ke tak tak tau la. 

Dulu sebelum kahwin, kami selalu cakap tak kan bawa balik hal kerja diluar waktu kerja atau lepas waktu kerja. Memang mustahil la haha. Tak ada lah cakap pasal kerja 24jam. Tapi kebanyakannya mesti hal kerja. 

Tapi lepas ada medina ini kurang sikit kami sembang pasal kerja kat rumah. Ada, tapi kurang. Kadang-kadang tu tunggu medina dah lena baru boleh sembang. Sebelum tu dok layan medina, tak ada nya sempat nak bersembang hehe.

Balik rumah lepas kerja tadi farah tengok pisang yang mama bagi kat kami ada lagi. Dah lembik sebab masak sangat. Ada yang dah lebam-lebam. Nak makan tak sedap kalau lembik macam ini. Jadi farah terfikir nak buat jemput-jemput. Lama tak makan jemput pisang. 

Nak buat jemput pun fikir banyak kali. Farah tak pernah buat jemput jadi bulat. Selalu mesti leper haha. Tapi kalau tak guna pisang ini membazir pula. Cuba juga lah buat. Resepi ini sebenarnya hentam sendiri. Tak google mana-mana cari resepi. 

Jom cuba buat Jemput Pisang!

Jemput/Cekodok Pisang


Bahan-bahan:
4 biji pisang saiz sederhana
2 sudu besar tepung gandum
1 ½ sudu besar gula
Secubit baking powder

Cara-cara:
1. Kupas kulit pisang. Letakkan pisang yang telah di kupas didalam mangkuk. Lenyek sehingga lumat. Farah guna alat yang buat tekan daging burger je hehe.  
2. Masukkan tepung gandum. Kacau sehingga sebati. Tepung tu boleh tambah kalau korang nampak tak cukup. Jangan cari sangat adunan kalau tak nanti tak cantik bentuk jemput tu. 
3. Masukkan baking powder dan gula. Kacau hingga gula larut. 
4. Panaskan minyak untuk menggoreng.
5. Bila minyak dah panas, boleh mula goreng. Jemput pakai tangan boleh, pakai sudu pun boleh. Terpulang yang mana lebih selesa. Farah guna 2 sudu, satu untuk sudu adunan, satu untuk tolak adunan masuk minyak. 
6. Balikkan jemput bila warna dah agak gelap. Jemput pisang memang gelap sikit. Tapi jangan tak tahu beza kalau hangit pulak hehe. 
7. Bila dah masak boleh angkat.
Resepi Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur
Jemput Pisang / Cekodok Pisang Tanpa Telur
Alhamdulillah kali ini jemput farah tak leper hehe. Rasa pun sedap. Hihi. Hubby pun kata sedap. Sampai kata nak beli pisang lagi haha.

Selamat mencuba!


Baca sini:


No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign