16 Nov 2017

Resepi Kacang Dhal Goreng

Resepi Kacang Dhal Goreng || Semalam tiba-tiba rasa nak makan kacang dhal goreng. Sebelum ni farah ada makan kacang dhal goreng yang kawan beri waktu deepavali. Sedappp. 

Fikir-fikir juga waktu di klinik sebelum balik. Lupa pula kat rumah ada tak kacang dhal. Kalau tak ada nak kena pi beli. Fikir punya fikir, farah tak ingat ada ke tak haha. Akhir sekali suruh hubby beli juga sebelum balik rumah. 

Kacang dhal goreng ni tak susah pun nak buat. Bukannya rumit sangat. Kalau tengok, kebiasaannya orang akan letak daun kari sekali. Memang rasanya sedap sikit. Farah tak letak. Malas nak beli daun kari. Perap guna rempah kari je haha. 

Nak goreng kacang ni jangan tinggal dapur atau main telefon waktu tengah goreng. Confirm hangit. Semalam farah tinggal dapur kejap je dah hangit. Tu pun tinggal pi dekat medina sebab dia dok bising-bising. 
Resepi Kacang Dhal Goreng
Resepi Kacang Dhal Goreng
Mujur lah farah goreng sikit-sikit. Jadi tak lah banyak sangat yang hangit. 

Jom buat Kacang Dhal Goreng!

KACANG DHAL GORENG


Bahan-bahan:
2 genggam kacang dhal
1 sudu besar rempah kari
garam secukup rasa

Cara-cara:

1. Rendam kacang dhal selama dua jam. Lepas dua jam, bilas hingga bersih dan toskan. 

2. Masukkan rempah kari dan garam. Gaul sehingga rata ke seluruh kacang. 

3. Panaskan minyak untuk menggoreng. 

4. Goreng kacang sedikit-sedikit sehingga habis. 

5. Sejukkan sebentar. Siap!

Senang je kan? Kejap je nak masak. Cuma lama tang nak tunggu rendam kacang je hehe. 

Selamat Mencuba!


Baca sini:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign