18 Dec 2017

Resepi Labu Sira Kelantan

Resepi Labu Sira Kelantan || Dah lama mengidam nak makan labu sira kelantan. Nak buat sira sendiri tapi susah nak cari labu saiz kecil. Tak kan lah nak buat saiz besar kan? Nanti makan berdua tak habis pula. 
Resepi Labu Sira Kelantan
Resepi Labu Sira Kelantan
Hujung minggu lepas, waktu ke pasar pagi, farah cari labu. Jumpa juga akhirnya labu. Nak kata saiz kecil tu tak lah kecil mana. Sederhana juga saiznya. Tapi boleh diterima lah. Hehe. 

Jadi lah labu sira minggu ni. Ada banyak juga lebih tak makan, farah simpan dalan peti lepas tu bawa sekali dengan bekal ke tempat kerja. Senang cerita hehe. 

Jom buat labu sira!

LABU SIRA KELANTAN


Bahan-bahan:
1 biji labu saiz kecil - buang kulit dan potong mengikut saiz yang sesuai. 
Air kapur
Gula secukupnya
Secubit garam
Daun pandan - potong panjang sejengkal

Cara-cara:

1. Rendam labu yang sudah dibuang kulit dan dipotong di dalam air kapur. Farah rendam 45 minit. Tujuan dia supaya labu agak keras dan tidak mudah hancur bila dimasak lama. Dah siap basuh labu semula.

2. Masukkan daun pandan ke dalam periuk. Susun labu diatas daun pandan tadi. kalau labu agak banyak dan susunan jadi berlapis, tabur gula di setiap lapis. 

3. Masukkan sedikit air. Tak perlu banyak. Masak labu tadi dengan menggunakan api kecil. 

4. Bila labu dah masak dan air gula agak pekat, boleh tutup api. 

Siap!
Resepi Labu Sira Kelantan
Resepi Labu Sira Kelantan

Farah tak ada sukatan untuk gula. Kalau nak manis letak banyak. Kalau tak suka manis letak sedang-sedang je. 

Selamat Mencuba!

Baca Sini:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign