23 Dec 2017

Resepi Udang Masak Lemak Cili Api

Resepi Udang Masak Lemak Cili Api || Hari tu teringin nak makan udang. Tapi tak berapa larat nak masak. Teringat pula masak lemak cili api. Nak masak tak lah leceh mana. Jadi farah buat udang masak lemak cili api. 
Resepi Udang Masak Lemak Cili Api
Resepi Udang Masak Lemak Cili Api
Nak masak udang selalu kena fikir dulu. Sebab hubby tak suka udang. Jadi bila nak masak masak udang, farah kena masak lauk lain juga untuk hubby. Kalau tak, tak makan lah dia hehe. 

Kebetulan hari tu hubby ada mesyuarat, jadi dia kata tak perlu masak untuk dia. Ha, lega lah sikit. Tak perlu letih nak masak banyak-banyak lauk kan? Kita pun bukan larat sangat lepas balik kerja hihi. 

Jom masak udang masak lemak cili api!


UDANG MASAK LEMAK CILI API


Bahan-bahan:
500 gram udang
½ inci halia - kisar
1 inci kunyit hidup - kisar
3 biji bawang merah - kisar
2 biji bawang putih - kisar
5 cili api - kisar
2 batang serai - ketuk
Santan - farah agak-agak
Garam secukupnya

Cara-cara:

1. Panaskan sedikit minyak. Masukkan bahan-bahan yang dikisar. Kacau hingga naik bau dan sedikit garing. 

2. Masukkan santan. Kacau. Masak hingga mendidih.

3. Masukkan udang.

4. Masukkan garam secukupnya. Masak hingga udang masak. 

Siap!
Resepi Udang Masak Lemak Cili Api
Resepi Udang Masak Lemak Cili Api

Selamat mencuba!!

Baca sini:

No comments:

Post a comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign