14 Mar 2017

Di sebalik Medina

14 mac 2017, 9.40 malam genap lah umur medina 1 tahun. Alhamdulillah. Rasa macam tak percaya. Dah setahun jadi mak orang. Dah setahun tak cukup tidur kononnya hehe.

Apa perasaan jadi mak? Perasaan dia bukan boleh cerita, bukan boleh tulis, bukan boleh sebut satu-satu. Tak reti nak bagitau. Semua ada. Gembira? Mesti lah. Ko gila ke hape tak gembira haha. Over the moon orang putih kata. 

Banyak benda yang farah belajar lepas dah bergelar mak. Dari mengandung, bersalin, berpantang, sampai lah sekarang. 

Farah pernah keguguran masa 2014. Depression lepas keguguran toksah cakap lah. Malam nangis sorang-sorang bila hubby dah lena. Kalau hubby tak lena lagi, masuk toilet buat-buat berak padahal nangis. Nangis bukan ade sebab tau. Tak pasal-pasal. Hubby memang tak leh pujuk punya sebab farah sendiri tak tau sebab ape haha. Rasa sedih je memanjang. 

Masa gugur tu selalu dapat soalan sama,

"Kenapa gugur? Jatuh?"

Memang soalan femes. Bosan dengar. Ai yang tengah sensitip ni memang sentap dengar soalan tu haha. Mane taknye. Dah tanya macam tu, lepas tu cakap farah salah makan lah, tak jaga badan lah. Hello, ingat orang saje ke nak bagi gugur? Ingat suka-suka? Farah ada tanya doktor masa hari temujanji. 

"Kenapa saya gugur? Saya tak buat kerja berat, takde jatuh, tak makan makanan yang tajam"

Doktor kata, masa awal kandungan, kandungan memang ada risiko utk gugur sebab belum kuat lagi. Maksudnya semua orang pun ada risiko yang sama. 

Kalau ade orang sekeliling korang yang keguguran, tak perlu lah tanya macam-macam. Kita tak tau dalam hati dia dia sedih ke tak. Mungkin luar nampak ok. Dalam? Wallahualam. 

Lepas keguguran, lama juga farah dalam fasa TTC. Mungkin susah sebab stress. Stress pun satu faktor juga. Sampai la satu masa tu, farah rasa tak ada orang dah untuk tempat nak mengadu, farah bangun tahajud. Tiap-tiap malam farah bangun. Lepas tu baru lah hati tenang, orang sebut-sebut pun farah tak emo, tak terasa. 

The power of tahajud. Hehe. 

Pada masa yang sama, ada staf farah pi umrah. Farah minta doakan farah masa tu. Tak lama lepas tu lah farah mengandung. Dipendek kan cerita, farah bagi nama medina sebab ni lah. Hihi.

Nur dengan aaliya pulak sebab ape? Nur sebab farah nak nama yang common. Kebanyakkan nama perempuan kan ada nur. Nama farah tak ada nur. Bila dekat matriks/universiti, mesti dok sorang-sorang bila exam. Haha. perempuan yang lain dok geng dengan depa hat nama nur. Kita nak join geng depa, nampak sangat tak diundang. Sedih wooo. 

Sejak dari farah tingkatan 5, farah ada impian nak letak nama anak farah nanti. Ha tengok kecik-kecik dah gatai berangan ada anak haha. 

IMAN.

Nama ni dari dulu lagi farah kata kat hubby farah nak letak. Kalau anak lelaki mesti ada Mohd. Kalau anak perempuan mesti ada Nur. Anak pertama pulak mesti nama Iman. Tak kisah la lelaki atau perempuan. 

Dah tu kenapa aaliya, bukan iman? panjang ceritanya. Meh nak pendekkan hihi. Sepanjang mengandung, farah dan hubby memang sembang dengan medina dalam perut kami panggil dia iman. tak pernah sekali pun panggil medina. 

Waktu farah 7 bulan mengandung, kakak ipar farah bersalin anak lelaki. Nama ape? Eeman. Haha. Masa dapat tau nama tu memang blur. Boleh pulak kami nak letak nama sama. Hubby cakap takpe lah, kita letak je nama iman sebab dah lama farah teringin. farah pun setuju. 

Sejak tu farah selalu fikir betul ke keputusan nak letak nama iman. Sebulan sebelum bersalin, farah bagitau hubby farah nak tukar. Aaliya. Sebab apa? Sebab utama dia, farah taknak ada orang sekeliling yang celupar + kurang asam jawa cakap hubby tiru abang dia bagi nama anak sepanjang hidup. Cukup lah orang pung pang pung pang pasal benda lain. Malas ai nak stress. Lagipun, Aaliya pun maksud elok. Bukan tak elok. 

Alhamdulillah. Nur Aaliya Medina sangat sesuai dengan tuan punya badan. Kadang-kadang kita parents ni lebih-lebih sangat pilih nama anak. Nak panjang lah, nak bunyi macam nama omputih lah. Asalkan maksud baik sudah. Setuju?

Bila sampai hari jadi medina, kami tak tahu nak beli kek atau tak. Bukannya dia pandai makan kek. Beli tak beli, beli tak beli. Akhirnya beli jugak kek. Kek kami beli kek biasa je dekat kedai kek yang dekat dengan rumah.
Ni lah sebab kenapa beli kek biasa hehe. Dah agak dah budak tu makan sampai jadi macam ni. 
Happy 1st Birthday Medina!!


Baca Selanjutnya »

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign