17 Apr 2017

Jalan-jalan Cari Jubin

Hujung minggu lepas, abah bawa hubby dan farah pi pilih jubin. Ni kali pertama farah masuk kedai jubin. Kalau farah pi sorang, tengok kedai dari luar memang tak berani masuk. Nampak macam gudang sebab jubin bertimbun.
Tapi bila masuk kedai, cantik! Dinding kedai penuh dengan jubin. Rambang mata nak pilih mana satu. 

Langkah pertama nak pilih jubin, tengok harga. Hehe. Sebelum pilih saiz dan corak, kena lah tengok harga. Kang pi pilih harga mahai, duit tak dak. Farah bukan faham pun macam mana nak pilih. sebab tu lah pi dengan abah mama. Depa dah ada pengalaman pilih jubin. 
Nak pilih warna apa, kena masuk dengan warna cat dinding rumah nanti. Aduss. Warna dinding pun tak buat keputusan lagi, macam mana lah nak pilih bagi masuk. 

Akhir sekali farah biar hubby je pilih. Hehe. Malas nak masuk campur. Orang tanya, kita setuju je. Senang cerita.
Lepas balik pilih jubin, kami singgah di kedai Sup daging. Sup sini memang sedap. Hubby selalu juga beli moi untuk farah di sini bila teringin. 
Baca Selanjutnya »

Resepi Telur Goreng Sihat

Sekarang ni semua orang berlumba-lumba nak sihat. Farah sendiri pun tengah cuba untuk ubah gaya hidup dan diet kepada lebih sihat. Nak kurangkan makanan bergoreng, berminyak, makanan yang bercholesterol tinggil, ataupun makanan segera. Dekat rumah memang cuba untuk tak beli mee segera. Sebab kalau beli memang sah farah akan masak haha.

Hari ni nak kongsi cara goreng telur tanpa minyak. Kalau tak ada minyak, goreng ke namanya? Haha. Hentam saja lah. 

TELUR GORENG SIHAT

Bahan-bahan:
1 biji telur

Cara-cara:
1. Sediakan kuali leper.
2. Isikan sedikit air. Agak-agak telur separuh tenggelam.
3. Biarkan mendidih.
4. Pecahkan sebiji telur.
5. Tutup kuali. Biarkan sebentar.
6. Bila tengok telur kuning dah masak, boleh angkat.
7. Boleh tabur sedikit garam dah lada hitam kalau nak.
Cara buat telur goreng ni hanya untuk telur mata. Telur dadar farah tak pernah cuba, tak berani nak komen. 

Nak buat telur kuning separuh masak pun boleh. Air letak sikit je. Jangan letak banyak macam farah. Memang menjadi.

Kalau korang suka bahagian tepi telur yang rangup, resepi ni memang tak sesuai haha. Tak ada bahagian rangup pun.

Kalau korang tengah cari resepi yang sihat, boleh cuba resepi ni! 

Selamat mencuba!
Baca Selanjutnya »

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign