7 Jan 2018

Resepi Mee Sup Senang

Resepi Mee Sup Senang || Ada hari kadang-kadang rasa nak makan sup kan? Terutamanya hari hujan. Cuaca sejuk. Sedap je hirup sup panas. Farah nak buat sup kosong tapi takut tak kenyang pula. Jadi buat lah mee sup. 
Resepi Mee Sup Senang
Resepi Mee Sup Senang
Sebelum buat tu suruh hubby belikan perencah sup. Hubby keluar beli sorang, farah duduk dalam kereta dengan medina. Sekali dia masuk kereta, farah tengok salah beli perencah haha. Dia belikan perencah untuk buat sup ayam. Mujur cek awal-awal. Akhir sekali farah pi beli sendiri. 

Medina jenis sukakan mee. Mee kuning, bihun, kuey teow, spageti. Semua tu dia suka lah. Nasi suka juga. Tapi kalau letak mee dengan nasi dalam satu pinggan, dia makan mee dulu. Nasi tak layan hehe. Mungkin mee lebih menarik sebab panjang-panjang rupanya. Nak makan pun seronok. 

Mee sup ini farah buat senang je. Guna perencah. Tak payah fikir banyak hehe. Cepat pun cepat. 

Jom buat mee sup!

MEE SUP SENANG


Bahan-bahan:
½ paket mee kuning - rendam air panas 5 minit lepas tu bilas dan toskan.
1 paket serbuk mee sup adabi - bancuh dengan 5 sudu besar air
4 sudu besar minyak masak
100 gram ayam - farah tak letak
4 cawan air (800ml)
Seikat sawi - potong panjang
1 paket bebola ikan
Cili merah - potong serong
Limau nipis

Cara-cara:

1. Panaskan minyak. Tumis serbuk mee sup yang telah dibancuh dengan air dengan api perlahan sehingga naik bau. 

2. Masukkan ayam dan bebola. Masak hingga empuk dan keluar minyak. 

3. Masukkan air. Biar sehingga mendidih. 

4. Masukkan sawi. Masak sebentar lebih kurang 2 minit. 

5. Hidangkan sup bersama mee kuning. Tabur cili merah dan perah limau nipis jika mahu. 

Siap!
Resepi Mee Sup Senang
Resepi Mee Sup Senang


Selamat Mencuba!

Baca sini:

No comments:

Post a comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign