6 Jan 2018

Resepi Pengat Pisang

Resepi Pengat Pisang || Pengat pisang ini sedap kalau di makan waktu petang. Ada pula air teh panas. Fuhh. Cukup lengkap dah rasanya. 
Resepi Pengat Pisang
Resepi Pengat Pisang
Farah jenis lain sikit. Pengat atau bubur farah suka makan sejuk bila baru keluar peti hehe. Jadi biasanya bila farah buat pengat atau bubur, farah simpan dalam peti supaya sejuk. Nanti dah sejuk baru makan. 

Kalau bubur makan panas pun sedap juga. Contohnya kalau pi kenduri biasanya ada bubur kacang. Ha kalau yang tu sedap lah makan panas-panas. 

Resepi asal dari iresepi. Farah ikut yang mana mampu je hehehe. Tapi hubby kata sedap dah pengat ini. 

Jom buat pengat pisang!

PENGAT PISANG


Bahan-bahan:
4-5 biji pisang - farah hentam je pisang apa yang ada
1 kotak kecil santan
1/2 cawan sagu - tak letak
2-3 keping gula melaka - potong kecil-kecil supaya senang larut
1/3 cawan gula pasir
2 helai daun pandan - ikat
garam jika perlu

Cara-cara:
1. Buang kulit pisang. Kalau pisang besar, boleh potong setebal 1-2 cm. Farah guna pisang kecil. Jadi tak potong nipis.

2. Rendam pisang dalam air kapur selama 30 minit supaya pisang susah hancur bila dimasak. 

3. Bilas pisang dan masukkan kedalam periuk. 

4. Masukkan santan, gula melaka, gula pasir, sagu, daun pandan dan garam.

5. Kacau selalu dengan api perlahan. 

Siap!

Resepi Pengat Pisang
Resepi Pengat Pisang

Selamat mencuba!

Baca sini:

No comments:

Post a comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign