4 Jan 2018

Suri Rumah Untuk Dua Hari

Suri Rumah Untuk Dua Hari || Kerja yang paling susah di dunia. SURI RUMAH. Hari ni hari kedua merasa jadi suri rumah (konon) haha. 

Boleh pulak ber-haha. Sebenarnya ni bukan lah hal lucu atau lawak dan sebagainya. Beberapa hari sebelum ni kami dapat berita bahawa pakngah (adik kepada mama) terkena serangan strok dan dimasukkan ke hospital. Waktu di hospital tu dah berada dalam keadaan koma. Doktor pun kata tak ada apa-apa yang boleh di lakukan. 

Semalam kami keluar makan dengan abah mama. Hubby nak belanja abah makan sempena hari lahir abah 3 Januari. Dalam perjalanan abah dapat panggilan yang  pakngah dah tak ada. 

Duduk di Langkawi ni macam ni lah. Ada kecemasan waktu malam, esok pagi baru boleh keluar dengan feri. Kalau kapal terbang sekali pun, ada limit masa juga kan. 

Jadi keesokan harinya barulah abah, mama, adik, dan hubby keluar naik feri pagi-pagi. 

Oh, yang nak cerita kat sini bukan pasal tu sebenarnya. Nak cerita pasal farah duduk rumah jaga medina hehe. 

Orang lain yang baca ni mesti, 

"So what? Orang lain jaga anak jugak."

Bukan selama ni tak pernah jaga anak sorang. Tapi tak pernah lagi duduk dengan medina berdua kat Langkawi masa hubby keluar Langkawi. kalau waktu kerja yang hubby keluar sekali pun, masa tu farah pun kerja, jadi medina duduk dengan mama juga. 

Bimbang tu mesti lah ada sebab kalau jadi apa-apa, hubby tak ada kat Langkawi nak minta tolong. 

Hari ni pula mama dan abah belum balik dari Jitra, jadi farah cuti lagi untuk jaga medina. Hubby kata dia yang nak ambil cuti. Tapi farah tak bagi. Nanti bising pulak dia dok sebut cuti dia habis haha. 

Best juga jadi suri rumah ni. Boleh basuh baju pagi-pagi. Habis 4 bakul basuh. Biasa malam balik kerja baru boleh basuh. Penatnya bila nak tidur malam. 

Boleh main dengan medina puas-puas. Ni salah satu sebab kenapa ramai ibu-ibu yang asalnya wanita berkerjaya ambil keputusan untuk berhenti kerja semata-mata nak jaga anak. Boleh tengok anak membesar sendiri depan mata. Priceless tau. 

Ha nanti ada lah yang kata, 

"kalau macam tu berhenti je lah kerja"

Senangnya cakap. 

Bukan senang jadi suri rumah tau. Farah dah pernah fikir nak berhenti kerja. Lama farah fikir. Lepas tu tak jadi. Sebab?

Salah satu, tak semua lelaki rasa wanita duduk rumah tu kerja banyak. Ramai fikir ala duduk rumah je pun, baring atas katil main handphone. Anak biar dia lah main sendiri. Ha rumah sape nak kemas? Baju sape nak basuh? Sape nak jemur? Lantai sape nak mop? Makan anak sape nak masak? Lepas anak makan sape kemas meja? Basuh pinggan? Basuh periuk? Basuh kuali?

Lelaki dengan perempuan, cara jaga anak tak sama langsung. Percaya lah. Been there. Done that. Haha. Cara mengemas pun tak sama. 

Bukan lelaki a.k.a suami je yang pandang rendah dengan suri rumah ni. Orang sekeliling pun sama. Zaman sekarang ni orang panggil 'makcik bawang' haha. Asal suri rumah je pandang rendah. Nampak sangat otak cetek. Humph. 

Weh panjang pulak membebel. Kena stop sebelum taip benda mengarut haha. 

Ok bye. 

No comments:

Post a comment

Terima kasih untuk yang sudi komen.
Boleh tinggalkan link blog korang sekali.
Nanti farah melawat blog korang.
\(^0^)/

You Might Like This

© 2015 Farah Sanusi . Designed by MaiGraphicDesign